+4.0722.118.060

Renault pregătește concedieri la Dacia: până la 900 de angajați ar putea pleca

2025-11-19 17:44:59 Autor: Ideal Rent a Car
Renault pregătește concedieri la Dacia: până la 900 de angajați ar putea pleca


Renault taie 900 de posturi la Dacia, sub tripla presiune a vânzărilor în scădere, crizei economice și ofensivei chineze

Grupul francez Renault se pregătește să reducă forța de muncă la uzina sa din România, Automobile Dacia, printr-un program masiv de plecări voluntare care ar putea afecta până la 900 de angajați. Această inițiativă, ce vizează eficientizarea costurilor, vine pe fondul unor negocieri salariale tensionate și al unui context global marcat de încetinirea pieței auto europene și de o concurență din ce în ce mai agresivă din partea producătorilor chinezi.

Decizia reflectă o tendință mai largă în industria auto a Europei, unde giganți precum Volkswagen au anunțat planuri similare de restructurare, forțați să optimizeze operațiunile pentru a rămâne competitivi.


Restructurare sub tensiune: 900 de plecări și negocieri salariale

Dacia, care în prezent are în jur de 11.000 de angajați, a demarat discuțiile pentru implementarea unui program de plecări voluntare. Deși pachetele financiare oferite sunt generoase—variind între 24.000 și 200.000 de lei, calculate în funcție de vechimea în muncă—inițiativa creează o atmosferă de incertitudine.

Această restructurare internă se suprapune cu runda crucială de negocieri salariale. Conducerea urmărește disciplina financiară și reducerea costurilor pentru a menține fabrica din România viabilă, în timp ce sindicatele solicită majorări pentru a proteja puterea de cumpărare a salariaților, al căror salariu mediu net este de 8.000 de lei. Găsirea unui echilibru este vitală, întrucât uzina din Mioveni se poziționează deja ca fiind competitivă în cadrul Grupului Renault (costul mediu al forței de muncă pe vehicul fiind sub 300 de euro, mai bun decât în Turcia sau Mexic, dar mai ridicat decât în Maroc).


Vânzările în scădere și frâna economică

Nevoia de a reduce personalul este direct legată de semnele de încetinire a pieței. Primele nouă luni ale anului 2025 au adus prima scădere a vânzărilor Dacia la nivel global, o evoluție considerată "mică, dar importantă".

Factorii care au contribuit la această tendință includ:

  1. Performanța modelului electric: Deși Dacia Spring a fost un pionier al mașinilor electrice ieftine, performanța sa recentă a fost descrisă ca o "piatră de moară", iar vânzările modelului de bază Sandero au pierdut din avânt.
  2. Piața internă afectată: Piața auto din România a înregistrat, de asemenea, scăderi semnificative, un exemplu fiind luna august 2025, când vânzările Dacia au coborât cu 38%, reflectând o contracție generală a cererii.

Acest context economic instabil obligă Dacia să se concentreze pe eficiență maximă pentru a pregăti lansarea noilor modele (precum noul Duster), care ar trebui să relanseze creșterea.


Amenințarea chineză: De la lider în costuri, la lider în tehnologie

Cel mai mare catalizator al restructurării europene este ascensiunea fulgerătoare a constructorilor auto din China. Companiile asiatice, precum BYD și Chery, nu mai sunt doar concurenți de nișă pe segmentul low-cost, ci și lideri în inovația tehnologică (în special pe segmentul electric), punând o presiune masivă asupra modelului de afaceri al Dacia.

BYD a anunțat deja planuri ambițioase de a deschide zeci de dealership-uri în România și a declarat în mod explicit că vizează detronarea Dacia de pe poziția de lider de piață până în 2030.

Această concurență cu prețuri agresive (în unele cazuri, datorită subvențiilor guvernamentale) afectează în mod direct segmentul pe care Dacia l-a dominat tradițional—cel al mașinilor accesibile. Ironia sorții face ca însuși modelul electric de succes al Dacia, Spring, să fie produs în China, pe o platformă a companiei Dongfeng.

În fața acestei ofensive, producătorii europeni sunt nevoiți să facă rapid tranziția către eficiență operațională și inovație, iar măsura concedierilor voluntare de la Dacia este o strategie defensivă menită să asigure că uzina românească își păstrează poziția cheie de producție în rețeaua Renault, în ciuda provocărilor de pe piața globală.


În concluzie, programul de plecări voluntare de la Dacia marchează un moment decisiv, situat la intersecția dintre cerințele sindicale pentru salarii mai mari și necesitatea conducerii de a se alinia la o realitate globală în care economia încetinește, iar rivalii chinezi atacă cu prețuri și tehnologie de ultimă oră.